veelgestelde vragen

Het plan dat je huisdier zelf niet kan maken.

Bereken hier je premie

Veelgestelde vragen

Verzekeringspakketten

Voor welke dieren kan je bij Petplan een huisdierenverzekering afsluiten?chevron_right
  • Voor honden, katten, konijnen en papegaai-achtigen;
  • Het dier moet minimaal 8 weken oud en in eigen bezit zijn;
  • De maximale leeftijd voor het afsluiten van een verzekering is voor honden t/m 7 jaar, voor katten t/m 11 jaar, voor konijnen t/m 5 jaar, en voor papegaaien onbeperkt.
Vergoedt Petplan de kosten als mijn huisdier niet gechipt is?chevron_right

Petplan vergoedt de kosten niet als het huisdier niet gechipt is. Petplan accepteert enkel declaraties voorzien van een chipnummer. Zorg daarom dat je huisdier gechipt is, voordat je je eerste declaraties indient en dat het chipnummer bij ons bekend is. De kosten voor het chippen worden door Petplan vergoed, behalve met het Ongevallenpakket.

Is een identificatiechip noodzakelijk?chevron_right

Ja, Petplan stelt identificatie en registratie van verzekerde huisdieren verplicht. Petplan accepteert enkel declaraties voorzien van een chipnummer. De kosten voor het plaatsen van de chip worden door Petplan vergoed, behalve met het Ongevallenpakket.

Wat zijn de verschillen tussen de pakketten?chevron_right

Basis pakket

  • Vergoeding tot €3000,- per jaar.
  • Voor een toegankelijke premie de zekerheid van een goede dekking bij onverwacht hoge kosten
  • Inclusief: consult, diagnostiek, bijzondere behandelingen (fysiotherapie, gedragstherapie, heupen & ellebogen), operaties (inclusief narcose), plaatsen identificatiechip, medicijnen (ook chronische/langdurige behandelingen) en euthanasie
  • Jouw eigen bijdrage is bijna altijd 20%. Voor onder andere consult, diagnostiek en bijzondere behandelingen betaal je 50% eigen bijdrage.

Plus pakket

  • Vergoeding tot € 4.000,- per jaar.
  • Uitgebreid pakket met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Voor wie verzekerd wil zijn voor specialistische zorg zoals een MRI-scan of gebitsbehandeling.
  • Bevat alle vergoedingen uit het Basis Pakket.
  • Bevat tevens: gebit (zoals tandsteen verwijderen, trekken tanden en kiezen), intensieve zorg (zoals MRI, CT scan en hulpmiddelen), en extra zorg (zoals Dierenambulance, ziektekosten Europa, verzorging huisdier bij verblijf eigenaar in ziekenhuis, opname en verpleging langer dan 7 dagen).
  • Jouw eigen bijdrage is bijna altijd 20%. Voor onder andere consult, diagnostiek en bijzondere behandelingen betaal je 25% eigen bijdrage. Voor onder andere medicatie van alternatieve zorg, gebit, intensieve zorg en extra zorg betaal je 50% eigen bijdrage.

Totaal pakket

  • Vergoeding tot €5.000,- per jaar.
  • Genieten zonder zorgen. Het meest complete pakket met de hoogste vergoeding.
  • Bevat alle vergoedingen uit het Basis- en Plus pakket.
  • Jouw eigen bijdrage is altijd 20%.

Ongevallen pakket

  • Vergoeding tot €2.000,- per jaar
  • Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ons instappakket met vergoeding van zorg die nodig is na een ongeval.
  • Dit pakket biedt enkel dekking voor een aantoonbaar ongeval, d.w.z. een verkeersongeval, botbreuk, binnenkrijgen van een vreemd voorwerp, giftige gassen, vergiftigd voedsel, bijtwonden, brand of overstroming.
  • Petplan vergoedt 80% van bovenstaande kosten. Daarnaast krijg je een advertentiebudget van 250,- euro voor als je huisdier vermist raakt De wachttermijn is 48 uur voor ongevallen.

Voor meer informatie over de vergoedingen in de verschillende pakketten, zie het complete vergoedingenoverzicht.

Hoe is de Petplan huisdierenverzekering opgebouwd?chevron_right

Bij Petplan kun je kiezen uit vier pakketten:

  • Basis pakket
  • Plus pakket
  • Totaal pakket
  • Ongevallen pakket

Het Ongevallen pakket heeft een meer beperkte dekking dan de andere drie pakketten. Ziektekosten worden in dit pakket alleen vergoed in geval van een aantoonbaar ongeval: een verkeersongeval, botbreuk, binnenkrijgen van een vreemd voorwerp, giftige gassen, vergiftigd voedsel, bijtwonden, brand of overstroming.

Naast de vier hoofdpakketten heb je de keuze uit 4 optionele aanvullende verzekeringen:

  • Sterilisatie/Castratie
  • Chemo- en radiotherapie (behandeling kanker)
  • Crematie overleden huisdier
  • Doorlopende Reisverzekering Werelddekking

De aanvullende verzekeringen kunnen afgesloten worden in combinatie met een van de 3 hoofdpakketten (Basis, Plus of Totaal pakket). De Sterilisatie/Castratie verzekering kun je enkel afsluiten in combinatie met een Plus of Totaal Pakket.

Kan ik mijn huisdier verzekeren als hij geen chip heeft?chevron_right

Het is mogelijk om je huisdier te verzekeren zonder chip. De chip is wel verplicht op het moment dat je een declaratie wilt indienen. Zorg er dus voor dat je dier gechipt is, voordat je je eerste declaratie indient.

Afsluiten

Hoe stap ik over van dierenverzekeraar?chevron_right

Het overstappen van een andere dierenverzekeraar naar Petplan is bij ons simpel en eenvoudig. Als eerst moet je hiervoor zelf je huidige verzekering opzeggen en vraag je vervolgens via onze website je nieuwe verzekering aan. Tijdens het invullen van de gegevens zal er worden gevraagd om het polisblad toe te voegen van de huidige verzekering. Door het uploaden van je polisblad kun jij gebruik maken van de voordelen die gekoppeld zijn aan het overstappen naar Petplan, wel zo fijn natuurlijk. Wil je weten wat de voorwaarden en voordelen hiervan zijn? Bekijk dan deze pagina.

Waar kan ik de polisvoorwaarden vinden?chevron_right

In de Petplan polisvoorwaarden staan de algemene en bijzondere voorwaarden. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle dekkingen. De bijzondere voorwaarden gelden per dekking. Op jouw polis zie je waar je voor verzekerd bent. Lees altijd goed de polisvoorwaarden door.

  • Sluit je een nieuwe Petplan polis af? Dan gelden de polisvoorwaarden 2021-02.
  • Ben je al klant en wil je weten welke polisvoorwaarden van toepassing zijn op jouw verzekering? Check dan je huidige polisblad voor de voor jou relevante polisvoorwaarden. Afhankelijk van de startdatum van je verzekering, kunnen verschillende polisvoorwaarden van toepassing zijn. Deze polisvoorwaarden vind je hier.
Krijg ik korting als ik meerdere huisdieren verzeker?chevron_right

Het is verstandig om al jouw huisdieren tegen ongeval en ziekte te verzekeren. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Petplan stimuleert verantwoord huisdierenbezit. Daarom krijg je bij Petplan vanaf het 2e verzekerde huisdier 5% premiekorting voor al jouw verzekerde huisdieren.

Wist je trouwens dat je 3% korting krijgt op je jaarpremie als je deze in één keer betaalt?

En wist je dat je maar liefst 25% op je jaarpremie kunt besparen? Petplan biedt sinds 1 januari 2015 de mogelijkheid aan om een vrijwillig eigen risico van €250,- per jaar te nemen.

Hoe kan ik mijn premie betalen en wat zijn extra kosten?chevron_right
Je kunt de premie als volgt betalen:
  • ineens via jaarlijkse automatische incasso (3% korting op de jaarpremie)
  • ineens via jaarlijkse factuur betalen (3% korting op de jaarpremie)
  • maandelijks

Let op:

  • Petplan is verplicht om 21% assurantiebelasting te berekenen over de premie. De getoonde premies zijn inclusief 21% assurantiebelasting.
  • Petplan berekent geen poliskosten bij verzending van de polis per e-mail en berekent 11 euro bij verzending per post.
  • Indien jouw huisdier overlijdt, eindigt de verzekering en wordt teveel betaalde premie terugbetaald.
Kan ik mijn huisdier verzekeren met bestaande klachten?chevron_right

Huisdieren dienen bij het aangaan van de verzekering gezond te zijn. Indien jouw huisdier al een bestaande aandoening heeft dan kan het zijn dat Petplan naar gelang van de ernst van de aandoening het huisdier niet accepteert voor de verzekering of dat er een tijdelijke of levenslange clausule voor deze aandoening op de polis wordt geplaatst.

Is er een maximale leeftijd voor de verzekeringsaanvraag?chevron_right

Je kunt een verzekering afsluiten voor honden tot en met 7 jaar, katten tot en met 11 jaar en konijnen tot en met 5 jaar. Voor papegaaien hanteren wij geen maximale leeftijd.

Bij het afsluiten of verlengen van een verzekering wordt er rekening gehouden met de leeftijd van het dier. Hoe ouder het dier, hoe hoger de verzekeringspremie omdat het risico op ziekten en ongevallen groter wordt.

Wat is de looptijd van een verzekering?chevron_right

Een verzekering sluit je af voor een jaar. Daarna is deze maandelijks opzegbaar.

Verandert mijn premie als mijn huisdier ouder wordt?chevron_right

Net zoals bij mensen zijn de ziektekosten bij huisdieren in de jonge jaren lager dan als het dier een dagje ouder wordt. Daarom is de premie van een pup lager dan de premie van een hond van bijvoorbeeld 7 jaar oud. De exacte verhoging per jaar is afhankelijk van (de kruising met) het ras en de actuele leeftijd van het dier.

Als richtlijn kunnen wij het volgende voorbeeld geven:

Een labrador pup heeft een Basis pakket van zijn baasje gekregen met een premie van ongeveer €22,- per maand. Wordt hij 6 jaar, dan kost de premie ongeveer €26,- per maand.

Zijn er (ras)specifieke uitsluitingen?chevron_right

Bij Petplan zijn alle rassen welkom. Voor onderstaande hondenrassen gelden beperkingen. Bij deze rassen zijn (erfelijk bepaalde) raseigenschappen opgenomen in de rasstandaard die aanleiding geven tot (veel) extra ziektekosten. Petplan wil voor iedereen de premies zo toegankelijk mogelijk maken, en wil niet dat andere klanten de kosten voor deze standaard afwijkingen moeten betalen. Ziektekosten gerelateerd aan deze afwijkingen zijn middels een rasclausule uitgesloten en kunnen dan ook niet worden vergoed.

  • (Old) Engelse Bulldog: Standaard uitsluiting van alle aandoeningen aan de luchtwegen (inclusief keel en neus).
  • Franse Bulldog: Standaard uitsluiting van alle aandoeningen aan de luchtwegen (inclusief keel en neus).
  • Cavalier King Charles: Standaard uitsluiting van alle neurologische aandoeningen inclusief hersenen en ruggenmerg.
Kan de dekking tussentijds worden uitgebreid?chevron_right

Ja, je kunt overstappen naar een uitgebreider pakket. Dit kan je doen op de jaarlijkse premievervaldatum (de polisverjaardag). Petplan kan wel een aantal medische vragen over je huisdier stellen in verband met acceptatie.

Wat betekent de wachttermijn?chevron_right

Voor een huisdierenverzekering geldt een wachttermijn. Klachten die voor of tijdens deze wachttermijn zijn ontstaan, worden niet vergoed. Ook eventuele vervolgkosten van een ziekte, aandoening of ongeval ontstaan voor of tijdens de wachttermijn komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Hoe lang duurt de wachttermijn?

  • Voor zorg die nodig is na een ongeval geldt een wachttermijn van 48 uur.
  • Voor ziekten en aandoeningen geldt een wachttermijn van 30 dagen.

In Basis, Plus en Totaalpakket wordt het plaatsen van de chip vergoed in de wachttermijn, in het Ongevallenpakket niet.

Wanneer gaat mijn verzekering in?chevron_right

De Petplan dierenverzekering gaat – na acceptatie – in op de dag dat de aanvraag door Petplan is ontvangen.

Na de ingangsdatum is er sprake van een zichttermijn van 14 dagen. Binnen deze 14 dagen kan de dierenverzekering schriftelijk worden opgezegd zonder opgave van reden. Dit geldt niet wanneer er al een declaratie is ingediend.

Vanaf de ingangsdatum geldt voor ziekte bij het Basis, Plus en Totaalpakket een wachttermijn van 30 dagen, behalve bij ongevallen want dan geldt een wachttermijn van 48 uur. Dit betekent dus dat ook voor het Ongevallenpakket een wachttermijn van 48 uur geldt.

Declareren

Ben ik verplicht om behandelingen boven een bepaald bedrag vooraf te melden?chevron_right

Indien jouw dierenarts een behandeling van € 750,- of meer adviseert, dan dien je vooraf Petplan om toestemming te vragen voor deze behandeling via het meldingsformulier.

Je ontvangt dan binnen 1 werkdag per mail een reactie van Petplan. Pas na ontvangst van de bevestiging, kun je een afspraak maken met de desbetreffende dierenarts/specialist.

Deze meldingsplicht behandeling medische noodzakelijke zorg is opgenomen in artikel 5.6 van de Petplan polisvoorwaarden.

Indienen behandelkosten en doorverwijzingen

Je bent altijd verplicht jouw dierenarts vooraf naar de behandelkosten te vragen. Voor behandelingen boven de €750,- ben je verplicht om (een kopie van) de kostenraming van de behandeling en het medisch dossier van jouw huisdier mee te sturen met het meldingsformulier.

Ook dien je een doorverwijzing naar bijvoorbeeld een specialist door te geven aan Petplan. Doet je dit niet, dan kan een beperkte vergoeding worden gehanteerd. Dit geldt uiteraard voor een niet-spoedeisende behandeling. Een spoedeisende behandeling kun je doorgeven zodra dit mogelijk is.

Hoe kun je de melding doorgeven aan Petplan?

Vul het meldingsformulier in en verzend het online samen met de bijlagen. De bijlagen kun je eenvoudig uploaden.

Vanaf welk moment kan ik zorg declareren?chevron_right

Het moment vanaf wanneer je kunt declareren is afhankelijk van de wachttermijn. Zie hiervoor de vraag ‘Wat betekent de wachttermijn’ onder het kopje Verzekering afsluiten.

Kan ik mijn behandeling laten voorschieten door de dierenarts?chevron_right

Per 1 januari 2018 is het niet langer mogelijk je declaratie via je dierenarts in te dienen. De leverancier biedt het systeem voor deze service niet langer meer aan, waardoor je eerst zelf de rekening voor moet schieten. Rekeningen boven de € 750,- worden door ons met spoed in behandeling genomen.

Ik heb nog rekeningen van de periode voor verlenging van mijn verzekering. Hoe werkt de declaratie van deze oude rekeningen?chevron_right

Deze declaraties worden volgens de oude polisvoorwaarden afgehandeld.

Tip: je kunt de rekeningen opsparen en in een keer indienen. De oudste rekening die je declareert mag maximaal 1 jaar oud zijn.

Hoe kan ik declareren bij Petplan?chevron_right

Je kunt bij Petplan op twee manieren declareren en het is altijd gratis: online declareren en via Mijn Petplan. Declareren gaat het snelst en eenvoudigst via Mijn Petplan. Hiermee declareer je sneller, heb jij altijd je gegevens bij de hand en kun je ook nog eens de status van jouw declaratie volgen. Daarnaast is het voordeel van online declareren dat je declaratie sneller binnen is, waardoor we deze sneller in behandeling kunnen nemen en jij dus eerder je geld ontvangt.

Moet ik een vaste dierenkliniek doorgeven?chevron_right

Per 1 januari 2015 is het verplicht om je vaste dierenkliniek of praktijk aan Petplan door te geven. Heb je dit nog niet gedaan, doe dit dan zo snel mogelijk door het contactformulier in te vullen. Vergeet niet om hierbij je polisnummer te vermelden.

Bij welke dierenartsen kan ik terecht?chevron_right

Bij Petplan heb je vrije dierenartskeuze. Dit betekent dat je zelf bepaalt welke dierenarts jij fijn vindt. Wel ben je verplicht, voordat je je (eerste) declaratie indient, om je vaste dierenkliniek aan ons door te geven. Maak je vervolgens ook kosten bij een andere kliniek? Dan worden deze in principe ook vergoed, tenzij er sprake is van een second opinion.

De kosten van een dierenarts in het buitenland worden alleen vergoed als wachten met de behandeling tot terugkomst in Nederland medisch onverantwoord is:

  • wanneer je een Plus of Totaalpakket hebt afgesloten en je medische kosten binnen Europa declareert.
  • wanneer je de aanvullende dekking Ziektekosten Werelddekking hebt afgesloten.
  • wanneer de factuur van de dierenarts in het Nederlands of Engels is.

Er geldt dan wel dat je maximaal 2 maanden aaneengesloten in het buitenland mag hebben verbleven.

Wat is het vrijwillig eigen risico?chevron_right

Je kan bij Petplan kiezen voor een hoger vrijwillig eigen risico. Dat betekent wel dat als je een declaratie bij ons indient, hier eerst het vrijwillig eigen risico van af wordt getrokken. Het voordeel hiervan is dat je je maandelijkse premie kunt verlagen. En je wel gedekt bent in het geval van dat je hoge kosten voor je huisdier zou maken.

Je kunt kiezen voor een vrijwillig eigen risico van € 100,- of € 250,- per jaar. Je ontvangt dan maar liefst 15% of 25% korting op je premie.

Let op: wanneer je kiest voor een vrijwillig eigen risico, dan geldt dit een jaar lang. Pas na een jaar kan je dit wijzigen of stopzetten.

Hoe werkt de eigen bijdrage?chevron_right

Wanneer je een declaratie indient, wordt per behandeling bepaalt wat je eigen bijdrage hierop is. De eigen bijdrage verschilt per pakket:

  • Basis pakket:
    je betaalt een eigen bijdrage van 20%. Voor consult, diagnostiek en bijzondere behandelingen (zoals behandelingen aan heup- en elleboog en fysiotherapie) betaal je een eigen bijdrage van 50%.
  • Plus pakket:
    je betaalt een eigen bijdrage van 20%. Voor consult, diagnostiek en bijzondere behandelingen (zoals behandelingen aan heup- en elleboog en fysiotherapie) betaal je een eigen bijdrage van 25% eigen bijdrage. Voor medicijnen van alternatieve zorg, voor gebit en voor intensieve en extra zorg betaal je een eigen bijdrage van 50%.
  • Totaal pakket:
    je betaalt een eigen bijdrage van 20%.
  • Ongevallen pakket:
    je betaalt een eigen bijdrage van 20%.

De eigen bijdrage wordt in mindering gebracht op je declaratie.

Mijn Petplan

Waarom ontvang ik geen e-mail om mijn wachtwoord te herstellen?chevron_right

Wanneer je geen e-mail ontvangt om het wachtwoord te herstellen (en deze niet in de Ongewenste e-mail terecht is gekomen) heb je waarschijnlijk nog geen account aangemaakt. Dit kun je doen via deze pagina

Waarom kan ik geen Mijn Petplan account aanmaken?chevron_right

Het aanmaken van een Mijn Petplan account kan mislukken wanneer de polis korter dan drie dagen actief is of wanneer de gegevens incorrect zijn. Let er dus op dat je het relatienummer invult en niet het polisnummer. Ook kun je controleren of de geboortedatum klopt aan de hand van jouw polisnummer. De gegevens kun je aanpassen via ons contactformulier.

Waarom staat er een vergoeding van €0,- bij mijn nieuw ingediende factuur?chevron_right

Op dit moment herkent het systeem alleen toegekende bedragen. Zolang de factuur nog niet is verwerkt, is er dus nog geen bedrag uitgekeerd. Vandaar dat je ziet staan dat er €0,- is uitgekeerd. Zodra de factuur is verwerkt, krijg je van ons een e-mail en zal het bedrag in Mijn Petplan worden aangepast.

Waarom zijn mijn beëindigde polissen zichtbaar?chevron_right

Ook na het beëindigen van een verzekering kun je nog een tijd facturen indienen. Daarnaast kan het handig zijn voor je administratie om bijvoorbeeld te weten op welke datum je wat voor verzekering hebt afgesloten. Daarom zijn inactieve verzekeringen ook zichtbaar in het overzicht van Mijn Petplan.

Wat is Mijn Petplan?chevron_right

Iedereen kent het wel: je wilt een declaratie indienen maar je kunt je polis- en relatienummer niet vinden. Heel vervelend, maar gelukkig is dit verleden tijd want wij introduceren Mijn Petplan! Hiermee declareer je sneller, heb jij altijd je gegevens bij de hand en kun je ook nog eens de status van jouw declaratie volgen. Heb je al een account? Mooi! Dan kun je inloggen via petplanapp.nl/login. Heb je nog geen account, dan kun je deze aanmaken via petplan.nl/mijn-petplan/.

Verlengen

Hoe verleng ik mijn verzekering?chevron_right

Voor het einde van de looptijd ontvang je automatisch van Petplan een verlengingsvoorstel.

Wijzigen

Hoe wijzig ik mijn verzekering?chevron_right

Wil jij je verzekeringspakket wijzigen? Dan gelden de volgende voorwaarden:

  • Aan het einde van het verzekeringsjaar is het mogelijk om je verzekering te wijzigen. Wij kunnen wel een aantal medische vragen stellen over jouw huisdier in verband met de acceptatie van het beestje. Ook kun je aanvullende verzekeringen toevoegen.
  • Bij ons heb je ook de mogelijkheid om te kiezen voor een vrijwillig eigen risico van € 100,- of € 250,-. Kies je voor dit vrijwillige eigen risico, dan krijg je maar liefst 15% of 25% korting op de jaarpremie.

Opzeggen

Wat gebeurt er met mijn verzekering als mijn huisdier overlijdt?chevron_right

We kunnen ons voorstellen dat je in de emotionele tijd rond het overlijden van je huisdier niet direct aan de verzekering denkt. Het stopzetten van de verzekering kan daarom met terugwerkende kracht in orde gemaakt worden. Wat is hiervoor de procedure?

  • Geef uiterlijk 30 dagen na het overlijden van je dier aan ons het verzoek tot beëindiging door.
  • Lever hierbij een overlijdensverklaring van de dierenarts mee.
  • Na deze melding en ontvangst overlijdensverklaring beëindigen wij de verzekering één dag nadat het huisdier is overleden.
  • Eventueel teveel betaalde premie wordt vanzelfsprekend terugbetaald.
Hoe kan ik mijn Petplan verzekering opzeggen?chevron_right

Je kunt je verzekering beëindigen met een opzegtermijn van één maand. Dit is maandelijks mogelijk zodra je polis de looptijd van één jaar heeft of in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als je huisdier overleden is. Wil je opzeggen, ga dan naar onze opzegpagina.

Overig

Wie is de risicodrager van de Petplan verzekering?chevron_right

Heb je een verzekering afgesloten na 1 juli 2021, dan is dit Veterfina Verzekeringsmaatschappij NV. De polissen die voor 1 juli 2021 zijn afgesloten hebben als risicodrager Unigarant.

 

Petplan vindt klanttevredenheid uiterst belangrijk. Daarom vragen we jaarlijks aan onze klanten wat ze van ons vinden. Gemiddeld scoort Petplan een 8,2 op 10 gebaseerd op 1618 beoordelingen.

© Petplan 2021 - Alle rechten voorbehouden. Website door Cornelis Digitaal

search
keyboard_arrow_upTerug naar boven