Home » Klantenservice
Neem contact met ons op
Zo kun je ons bereiken
Een ding is zeker: heb je een vraag, dan word je altijd te woord gestaan door een huisdierenexpert. Al onze medewerkers hebben een diergeneeskundige achtergrond en sommigen werken zelfs ook nog parttime in een dierenkliniek. We helpen je graag.
Veelgestelde vragen
Verzekeringspakketten
Ja, Petplan stelt het chippen van verzekerde huisdieren verplicht. Petplan accepteert enkel declaraties voorzien van een chipnummer. De kosten voor het chippen worden bij Petplan in het Basis-, Plus- en Totaalpakket voor 80% vergoed. Ben je via een Maand Gratis Verzekering klant geworden? Dan wordt het chippen niet vergoed.
Basispakket:
- Vergoeding tot €3.000 per jaar.
- Voor een toegankelijke premie de zekerheid van een goede dekking bij onverwacht hoge kosten.
- Inclusief: consult, diagnostiek, bijzondere behandelingen (fysiotherapie, gedragstherapie, heupen & ellebogen), operaties (inclusief narcose), plaatsen identificatiechip, medicijnen (ook chronische/langdurige behandelingen) en euthanasie.
- Jouw eigen bijdrage is bijna altijd 50%.
Pluspakket:
- Vergoeding tot €4.000 per jaar.
- Uitgebreid pakket met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Voor wie verzekerd wil zijn voor specialistische zorg, zoals een MRI-scan of een gebitsbehandeling.
- Bevat alle vergoedingen uit het Basispakket.
- Bevat ook: gebit (zoals tandsteen verwijderen, trekken tanden en kiezen), specialistische zorg (zoals MRI, CT-scan en hulpmiddelen), en extra zorg (zoals dierenambulance, ziektekosten in Europa, verzorging van het huisdier bij verblijf eigenaar in ziekenhuis, opname en verpleging langer dan zeven dagen).
- Jouw eigen bijdrage is bijna altijd 20%. Voor onder andere consult, diagnostiek en bijzondere behandelingen betaal je 25% eigen bijdrage. Voor onder andere medicatie van alternatieve zorg, gebit, intensieve zorg en extra zorg betaal je 50% eigen bijdrage
Totaalpakket:
- Vergoeding tot €5.000 per jaar.
- Genieten zonder zorgen. Het meest complete pakket met de hoogste vergoeding.
- Bevat alle vergoedingen uit het Basis- en Pluspakket.
- Jouw eigen bijdrage is altijd 20%.
Voor meer informatie over de vergoedingen in de verschillende pakketten, zie het complete vergoedingenoverzicht.
Bij Petplan kun je kiezen uit drie pakketten:
- Basispakket
- Pluspakket
- Totaalpakket
Naast de drie hoofdpakketten heb je de keuze uit vier optionele aanvullende verzekeringen:
- Sterilisatie & castratie
- Chemo- en radiotherapie
- Crematie
- Werelddekking
De aanvullende verzekeringen kunnen afgesloten worden in combinatie met een van de drie hoofdpakketten. De aanvullende verzekering sterilisatie & castratie kun je enkel afsluiten in combinatie met een Plus- of Totaalpakket.
Afsluiten
Het overstappen van een andere dierenverzekeraar naar Petplan is bij ons simpel en eenvoudig. Als eerst moet je hiervoor zelf je huidige verzekering opzeggen en vraag je vervolgens via onze website je nieuwe verzekering aan. Tijdens het invullen van de gegevens zal er worden gevraagd om het polisblad toe te voegen van de huidige verzekering. Hier vind je meer informatie.
In de Petplan polisvoorwaarden staan de algemene en bijzondere voorwaarden. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle dekkingen. De bijzondere voorwaarden gelden per dekking. Op jouw polis zie je welke voorwaarden op jouw verzekering van toepassing zijn. Lees altijd goed de polisvoorwaarden door.
Het is verstandig om al jouw huisdieren tegen ongeval en ziekte te verzekeren. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Petplan stimuleert verantwoord huisdierenbezit. Daarom krijg je bij Petplan vanaf het tweede verzekerde huisdier 5% premiekorting voor al jouw verzekerde huisdieren. Wist je trouwens dat je 3% korting krijgt op je jaarpremie als je deze in één keer betaalt? En wist je dat je maar liefst 25% op je jaarpremie kunt besparen? Petplan biedt sinds 1 januari 2015 de mogelijkheid aan om een vrijwillig eigen risico van €250 per jaar te nemen.
Huisdieren dienen bij het aangaan van de verzekering gezond te zijn. Indien jouw huisdier al een bestaande aandoening heeft, kan het zijn dat Petplan naar gelang van de ernst van de aandoening het huisdier niet accepteert voor de verzekering. Of dat er een tijdelijke of levenslange clausule voor deze aandoening op de polis wordt geplaatst.
Je kunt een verzekering afsluiten voor honden tot en met 7 jaar, katten tot en met 11 jaar en konijnen tot en met 5 jaar. Voor papegaaien hanteren wij geen maximale leeftijd.
Bij het afsluiten of verlengen van een verzekering wordt er rekening gehouden met de leeftijd van het dier. Hoe ouder het dier, hoe hoger de verzekeringspremie omdat het risico op ziekten en ongevallen groter wordt.
Een verzekering sluit je af voor één jaar. Daarna is deze maandelijks opzegbaar.
Ja, de premie van een jong huisdier valt lager uit dan van een ouder huisdier. Naarmate je huisdier ouder wordt, wordt de premie hoger. De exacte verhoging per jaar is afhankelijk van (de kruising met) het ras en de actuele leeftijd van het dier. Als richtlijn kunnen wij het volgende voorbeeld geven:
Een labrador van één jaar heeft een Basispakket van zijn baasje gekregen met een premie van ongeveer €22 per maand. Wordt hij zes jaar, dan kost de premie ongeveer €26 per maand.
Bij Petplan zijn alle rassen welkom. Voor onderstaande hondenrassen gelden beperkingen. Bij deze rassen zijn (erfelijk bepaalde) raseigenschappen opgenomen in de rasstandaard die aanleiding geven tot (veel) extra ziektekosten. Petplan wil voor iedereen de premies zo toegankelijk mogelijk maken, en wil niet dat andere klanten de kosten voor deze standaard afwijkingen moeten betalen. Ziektekosten gerelateerd aan deze afwijkingen zijn middels een rasclausule uitgesloten en kunnen dan ook niet worden vergoed.
- (Old) Engelse bulldog: standaard uitsluiting van alle aandoeningen aan de luchtwegen (inclusief keel en neus).
- Franse bulldog: standaard uitsluiting van alle aandoeningen aan de luchtwegen (inclusief keel en neus).
- Cavalier king Charles: standaard uitsluiting van alle neurologische aandoeningen inclusief hersenen en ruggenmerg.
Voor een huisdierenverzekering geldt een wachttermijn. Klachten die voor of tijdens deze wachttermijn zijn ontstaan, worden niet vergoed. Ook eventuele vervolgkosten van een ziekte, aandoening of ongeval ontstaan voor of tijdens de wachttermijn komen niet voor vergoeding in aanmerking. Het plaatsen van de chip wordt gewoon vergoed in de wachttermijn.
Voor ziekten en aandoeningen geldt een wachttermijn van 30 dagen. Heeft er een (aantoonbaar) ongeval plaatsgevonden? Dan vergoeden wij al na 48 uur.
De Petplan huisdierenverzekering gaat – na acceptatie – in op de dag dat de aanvraag door Petplan is ontvangen.
Na de ingangsdatum is er sprake van een zichttermijn van 14 dagen. Binnen deze 14 dagen kan de huisdierenverzekering worden opgezegd zonder opgave van reden. Dit geldt niet wanneer er al een declaratie is ingediend. Vanaf de ingangsdatum geldt voor ziekte bij het Basis-, Plus- en Totaalpakket een wachttermijn van 30 dagen. Heeft er een (aantoonbaar) ongeval plaatsgevonden? Dan vergoeden wij al na 48 uur.
Om een verzekering af te sluiten heb je een aantal gegevens nodig:
- Gegevens van je huisdier, zoals de geboortedatum, het ras, chipnummer (als je dier dit al heeft) maar ook een eventuele medische geschiedenis.
- Je eigen gegevens, naast gegevens van je dier hebben we ook jouw gegevens nodig zoals je naam, adres en IBAN.
Meer lezen over het afsluiten van een verzekering? Dat kan hier.
Declareren
Onze huisdierspecialisten streven ernaar om je declaratie binnen twee weken af te handelen.
Adviseert je dierenarts een behandeling van meer dan €750 of heb je een doorverwijzing naar een specialist ontvangen? Dan vragen wij je dit vooraf te melden. Dit doe je via het meldingsformulier. Dit is ook voordeliger voor jou, want op deze manier kunnen je de declaratie sneller uitbetalen. De meldingsplicht omtrent een behandeling voor medische noodzakelijke zorg is opgenomen in artikel 5.6 van de Petplan polisvoorwaarden.
Het moment vanaf wanneer je kunt declareren is afhankelijk van de wachttermijn. Zie hiervoor de vraag “Wat betekent de wachttermijn?” onder het kopje ‘afsluiten’.
Het is niet mogelijk om de medische kosten eerst door ons te laten voorschieten of om dit direct te laten verrekenen met de dierenarts. Je dient zelf de factuur bij ons in te dienen. Dit kan ook wanneer je een betalingsregeling hebt getroffen met de dierenarts. Rekeningen boven de €750 worden door ons met spoed in behandeling genomen.
Je kunt bij Petplan op twee manieren declareren: via de website en via Mijn Petplan. Declareren gaat het snelst en eenvoudigst via Mijn Petplan. Hiermee heb jij altijd je gegevens bij de hand en kun je ook nog eens de status van jouw declaratie volgen.
Bij Petplan heb je vrije dierenartskeuze. Dit betekent dat je zelf bepaalt welke dierenarts jij kiest. Wel ben je verplicht, voordat jij je (eerste) declaratie indient, om je vaste dierenkliniek aan ons door te geven. Maak je vervolgens ook kosten bij een andere kliniek? Dan worden deze in principe ook vergoed, tenzij er sprake is van een second opinion.
De kosten van een dierenarts in het buitenland worden alleen vergoed als wachten met de behandeling tot terugkomst in Nederland medisch onverantwoord is.
De kosten worden vergoed bij één of meerdere van onderstaande punten:
- Wanneer je een Plus- of Totaalpakket hebt afgesloten en je medische kosten binnen Europa declareert.
- Wanneer je de aanvullende dekking Ziektekosten Werelddekking hebt afgesloten.
- Wanneer de factuur van de dierenarts in het Nederlands of Engels is.
- Dit geldt niet wanneer er een doorverwijzing vanuit Nederland naar een buitenlandse arts is.
Er geldt dan wel dat je maximaal 3 maanden aaneengesloten in het buitenland mag hebben verbleven
Je kan bij Petplan kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Dat betekent dat als je een declaratie bij ons indient hier eerst het vrijwillig eigen risico van wordt afgetrokken. Het voordeel hiervan is dat jij je maandelijkse premie kunt verlagen. Je kunt kiezen voor een vrijwillig eigen risico van €100 of €250 per jaar. Je ontvangt dan maar liefst 15% of 25% korting op je premie. Let op: wanneer je kiest voor een vrijwillig eigen risico, dan geldt dit een jaar lang. Pas na een jaar kan je dit wijzigen of stopzetten.
Wanneer je een declaratie indient, wordt per behandeling bepaald wat je eigen bijdrage hierop is. De eigen bijdrage verschilt per pakket:
- Basispakket:
Je betaalt een eigen bijdrage van 20%. Voor consult, diagnostiek en bijzondere behandelingen (zoals behandelingen aan heup- en elleboog en fysiotherapie) betaal je een eigen bijdrage van 50%. - Pluspakket:
Je betaalt een eigen bijdrage van 20%. Voor consult, diagnostiek en bijzondere behandelingen (zoals behandelingen aan heup- en elleboog en fysiotherapie) betaal je een eigen bijdrage van 25%. Voor medicijnen voor alternatieve zorg, gebit en intensieve zorg betaal je een eigen bijdrage van 50%. - Totaalpakket:
Je betaalt een eigen bijdrage van 20%.
De eigen bijdrage wordt in mindering gebracht op je declaratie.
Mijn Petplan
Wanneer je geen e-mail ontvangt om het wachtwoord te herstellen (en deze niet in de ongewenste e-mail terecht is gekomen), heb je waarschijnlijk nog geen account aangemaakt. Dit kun je doen via deze pagina.
Het aanmaken van een Mijn Petplan account kan mislukken wanneer de polis korter dan drie dagen actief is, of wanneer de gegevens incorrect zijn. Let er dus op dat je het relatienummer invult en niet het polisnummer. Ook kun je controleren of de geboortedatum klopt aan de hand van jouw polisblad. De gegevens kun je aanpassen via ons contactformulier.
Op dit moment herkent het systeem alleen toegekende bedragen. Zolang de factuur nog niet is verwerkt, is er dus nog geen bedrag uitgekeerd, vandaar dat je ziet staan dat er €0 is uitgekeerd. Zodra de factuur is verwerkt, krijg je van ons een e-mail en zal het bedrag in Mijn Petplan worden aangepast.
Iedereen kent het wel: je wilt een declaratie indienen maar je kunt je polis- en relatienummer niet vinden. Heel vervelend, maar gelukkig is dit verleden tijd, want wij introduceren Mijn Petplan! Hiermee declareer je sneller, heb jij altijd je gegevens bij de hand en kun je ook nog eens de status van jouw declaratie volgen.
Verlengen
Wijzigen
Wil jij je verzekeringspakket wijzigen? Dan gelden de volgende voorwaarden:
- Aan het einde van het verzekeringsjaar is het mogelijk om je verzekering te wijzigen. Wij kunnen wel een aantal medische vragen stellen over jouw huisdier in verband met de acceptatie van het huisdier. Ook kun je aanvullende verzekeringen toevoegen.
- Bij ons heb je ook de mogelijkheid om te kiezen voor een vrijwillig eigen risico van €100 of €250. Kies je voor een vrijwillig eigen risico, dan krijg je maar liefst 15% of 25% korting op de jaarpremie.
Opzeggen
We kunnen ons voorstellen dat je in de emotionele tijd rond het overlijden van je huisdier niet direct aan je verzekering denkt. Het stopzetten van de verzekering kan daarom met terugwerkende kracht in orde gemaakt worden. Wat is hiervoor de procedure?
- Geef uiterlijk 30 dagen na het overlijden van je dier aan ons het verzoek tot beëindiging door.
- Lever hierbij een overlijdensverklaring van de dierenarts aan.
- Na deze melding en ontvangst van deoverlijdensverklaring beëindigen wij de verzekering één dag nadat het huisdier is overleden.
- Eventueel teveel betaalde premie wordt vanzelfsprekend terugbetaald.
In het geval van euthanasie is het voldoende om de factuur hiervan door te sturen.
Je kunt je verzekering beëindigen met een opzegtermijn van één maand. Dit is pas maandelijks mogelijk zodra je polis de looptijd van één jaar heeft of in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als je huisdier overleden is. Wil je opzeggen, ga dan naar onze opzegpagina.
Overig
De meeste huisdiereigenaren hebben het de laatste tijd wel gemerkt: de kosten voor diergeneeskunde zijn flink gestegen. Ook is een forse stijging in vaste dierenartskosten- zoals het consult – terug te zien, wat ongetwijfeld te maken heeft met de nationale prijsstijgingen. Hierdoor wordt de noodzaak voor het verzekeren van je huisdier nog groter aangezien de onvoorziene kosten flink kunnen oplopen.
Omdat wij de beste zorg voor ieder huisdieren willen blijven garanderen, zijn wij wel helaas genoodzaakt om een prijsstijging door te voeren. De dekking en de voorwaarden van het product blijven zoals je dit gewend bent van ons. Deze premieverandering wordt toegepast wanneer jouw polis verlengd wordt. Je ontvangt uiterlijk 30 dagen voor jouw verzekering afloopt het nieuwe polisblad waar je de nieuwe premie kunt terugvinden.
De risicodrager van Petplan is Veterfina Verzekeringsmaatschappij NV.
Wat jammer om te horen dat je niet tevreden bent over onze dienstverlening. Wil je een klacht indienen? Dit kan via onze klachtenprocedure.
Ons BTW-nummer is NL860380464B01. Ons KvK-nummer is 75740397. Hierbij hoort vestigingsadres: Gatwickstraat 9, 1043 GL te Amsterdam.
Is je automatische incasso mislukt? Dan proberen we het bedrag vaak binnen vijf dagen nogmaals af te schrijven. Hebben we je een bericht gestuurd met het verzoek je openstaande premie naar ons over te boeken? Dan kan dit naar ons rekeningnummer NL51RABO0366496468 t.n.v. Veterfina NV. Dit doe je onder vermelding van het betalingskenmerk dat wij je hebben toegestuurd.
Aanbevolen door



Custom CSS