Baasje laat hond toch inslapen door te hoge operatiekosten

Economische euthanasie is ergernis dierenartsen en verzekeraars

Ede, 11 februari 2020 – Nederlandse huisdieren behoren tot de minst verzekerde dieren van Europa. Slechts vier procent van de huisdiereigenaren heeft zijn huisdier verzekerd tegen medische kosten. Dat, terwijl in een derde van de gevallen de kosten bij de dierenarts boven de vijfhonderd euro liggen van dieren die een ongelukje hebben gehad. Volgens de dierenartsen van Vets Place, onderdeel van marktleider in dierenspeciaalzaken Pets Place, leidt dit onnodig vaak tot uitstel en zelfs afstel van behandeling.

Het landelijk percentage baasjes met een dierenverzekering blijft al jaren rond de vier à vijf procent steken. Ter vergelijking: in Engeland, waar de prijs van een dierenartsconsult vergelijkbaar is, ligt het percentage zes keer hoger dan in Nederland. Volgens de Petmonitor van de Aeres Hogeschool Donten en de HAS Hogeschool is 25 procent van de Engelse huisdieren verzekerd.

Economische euthanasie

Volgens dierenarts en veterinair manager van Vets Place Debby Kimenai twijfelen baasjes met een verzekering minder lang om hun huisdier te laten behandelen en laten ze het type zorg en behandeling niet afhangen van de kosten. “Onverzekerde baasjes lopen toch vaak tegen een financiële strop aan”, legt Kimenai uit. “Zo zijn er baasjes die na een aanrijding hun hond naar onze kliniek brengen, maar de kosten van een operatie niet kunnen betalen en er dan toch voor kiezen om hem te laten inslapen. Een schrijnend voorbeeld van wat we economische euthanasie noemen”, aldus Kimenai.

De dierenarts noemt het opmerkelijk dat nog altijd weinig Nederlandse baasjes hun viervoeter laten verzekeren. “Wij merken namelijk juist steeds vaker dat mensen hun huisdier beschouwen als volwaardig lid van het gezin. Ze hebben daardoor meer aandacht voor de gezondheid en welzijn van het dier”, aldus Kimenai. “Dan wil je als baasje je hond of kat ook de zorg kunnen geven die het verdient.”

Misverstanden

Een vaak gehoorde reden om geen verzekering af te sluiten is dat mensen denken het niet nodig te hebben, omdat hun dier niet of weinig buiten komt. “Onjuist”, betoogt Marélie Sweep van Petplan, ’s werelds grootste dierenverzekeraar. Volgens de verzekeraar zijn het juist de binnenkatten die vaker worden aangereden, omdat ze ontsnappen, in paniek raken, de weg opschieten en onder een auto terechtkomen. Ook hoort Sweep vaak dat mensen ervoor kiezen zelf een bedrag opzij te zetten voor de hond of kat. “Maar de meeste ongelukjes vinden plaats als het dier nog jong is. Niet iedereen heeft dan al voldoende kunnen sparen.”

Uit onderzoek van de dierenverzekeraar blijkt dat tachtig procent van de huisdieren op een gegeven moment een bezoek moet brengen aan de dierenarts, vaak al voor het beestje vier jaar is. In de helft van de gevallen was het baasje een bedrag van tweehonderd euro kwijt en in een derde van de gevallen zelfs meer dan vijfhonderd euro. Dierenarts Kimenai schat in dat dergelijk dure ingrepen elke twee weken worden uitgevoerd in de klinieken van Vets Place.

Hoge claims honden en katten

Volgens cijfers van Petplan zijn de meest voorkomende hoge claims en de bijbehorende kosten voor honden:

  1. Virus of infectieziekte zoals de ziekte van Weil of Parvo: tot €6000
  2. Neurologische aandoening zoals nek- of rughernia: tussen €3000 – €5000
  3. Maag- en darmaandoeningen na het inslikken van een vreemd voorwerp: tot €4000
  4. (Aangeboren) gewrichtsproblemen of gescheurde knieband: rond de €3000

Voor katten ziet dat lijstje er als volgt uit:

  1. Maag- en darmaandoeningen na het inslikken van een vreemd voorwerp: rond de €4000
  2. Virus of infectieziekte zoals ontstoken alvleesklier of maag-darmkanaal: rond de €4000
  3. Ongeval zoals een aanrijding of val van het balkon: rond de €3000
  4. Blaas- en urineaandoeningen zoals nierstenen en blaasgruis: tussen de €1500 en €4000

“De hoge kosten worden veelal veroorzaakt doordat er veel diagnostiek nodig is om vast te stellen wat er aan de hand is. Daarnaast kan het dier afhankelijk worden van medicatie, dieetvoeding en hulpmiddelen”, aldus Sweep. Ook langdurige opnames in een dierenziekenhuis zorgen er volgens de dierenverzekeraar voor dat de kosten hard oplopen.

Onhandige puppy’s

Volgens Petplan zijn sinds corona de adoptiecijfers van fokkers en asielen door het plafond geschoten. Dierenarts Kimenai hoopt dat alle mensen die tijdens de lockdown een nieuwe hond of kat in huis hebben genomen ervoor kiezen hun dier te laten verzekeren. “Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker bij de nog wat onhandige puppy’s en kittens.”

“De dierengeneeskunde wordt met het jaar beter en we kunnen steeds meer betekenen voor onze dieren. Het is daarom heel verdrietig als mensen vanwege financiële redenen een dier niet of niet volledig laten behandelen of in het ergste geval kiezen voor economische euthanasie”, aldus Kimenai. “Hopelijk is dat straks alleen nog iets uit het verleden.”

Over Vets Place

Drie jaar geleden is Pets Place begonnen met het integreren van dierenklinieken in hun winkels. Met de moderne open kliniek op de winkelvloer wil de marktleider in dierenspeciaalzaken medische zorg toegankelijker maken voor alle huisdieren in Nederland. De klinieken van Vets Place zien hun aantal geregistreerde klanten wekelijks met minimaal 50 procent toenemen. Inmiddels zijn in negen van de 175 dierenwinkels klinieken te vinden en de verwachting is dat dit in de komende jaren wordt uitgebreid naar zeventig vestigingen. Pets Place is onderdeel van IJsvogel Retail.

Over Petplan

Petplan is ontwikkeld in samenwerking met dierenartsen en inmiddels uitgegroeid tot de grootste huisdierenverzekering wereldwijd. Met gepassioneerde dierenliefhebbers en experts wordt er elke dag hard gewerkt om de zorg voor huisdieren nog beter te maken. Naast een katten- en hondenverzekering biedt Petplan, als enige verzekeraar in Nederland, een verzekering voor konijnen en vogels. De beste zorg voor huisdieren dus. En een zorg minder voor hun baasjes.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koolhoven & Partners: 085-4017175 of petsplace@koolhovenenpartners.nl.

Petplan vindt klanttevredenheid uiterst belangrijk. Daarom vragen we jaarlijks aan onze klanten wat ze van ons vinden. Gemiddeld scoort Petplan een 8,2 op 10 gebaseerd op 1618 beoordelingen.

© Petplan 2021 - Alle rechten voorbehouden. Website door We Brand Creative

search
keyboard_arrow_upTerug naar boven